Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 26 februari 2011

Odla din köksträdgård i korg.

Nu skall jag fundera korgar med er.
Har ju under flera år planterat i korgar för att utnyttja värmen och utrymmet vid pooldäcket samtidigt har jag ju fått ett naturligt staket så man ej drattar över kanten på däcket.




Senaste sommar var jag ej helt nöjd med mina korgar och mitt växtval i dom.
Jag vill ha lite höjd samtidigt som jag vill klä in korgens sidor med blommor. Det skall vara ätligt men ändå vackert. En liten mini potager i en korg, det var nåt eller...



Bilden här över är av en korg planterad 2010, rödkål, tagetes bönor och tomat rymdes i den korgen.
Gillar bättre vad jag planterade i dom 2009.



2009 planterade jag krasse, tagetes, pumpa och rödkål i mina korgar.
Så nu blir det en liten mix av båda åren.


Vad kan vara bättre en varm sommardag vid poolen än att kunna sträcka sig efter en gurka eller en liten god tomat som klänger sig ner över korgkanten.


Mums eller hur.
Men samtidigt så vet jag ju att mina kålplantor växer bra i korgarna och klarar sig bra från marodörer som kålmaskar och sniglar. Så lite kål måste odlas i korgarna. Gillar även den röd/lila färgen som bryter mot de andra färgerna.




Lite färg vill jag ha, gärna ätliga blommor, här kommer krassen väl till pass.
Dofter vill jag ju ha också men det får tobaksblommorna och luktärtorna stå för i balkonglådorna som är fästa längs pooldäckets kant.
Alla sinnen skall ju tilltalas.



Senaste år hade jag planterat bönor i korgarna. Det positiva är att man klarar sig undan mycket av snigeleländet när man odlar så här.
Men några snäckor slemmade sig först upp på pooldäcket och sen upp i korgarna. Ja de till och med försökte samsas med oss i poolen.
Måste ju säga att vi var rätt snabba att ta bort dom. Gillar inte att simma med varken grodor, sniglar eller snäckor...

Denna skall jag smyga in i mina korgar detta år. Bra att ha dom nära till eftersom de skall skörnas tidigt och ofta. Långa slingrande rankor längs pooldäckskanten, varmt och skönt där ska de väl trivas.

Visst är det en goo liten blomma som gurkan Miniature White har på bilden ovan. Näpen i jämförelse med den undre bilden som är en blomma av vintersquashen Red Turban.
Men den är vacker den med.



Detta år tror jag att rödkålen i mitten av mina korgar skall få sällskap av röd brysselkål. Roligt att testa lite nytt. Ja inte båda i samma korg utan i olika korgar annars blir det nog rätt trångt. Vilket det brukar bli ändå. Därför skall jag plantera såna växter som slingrar sig ur korgarna och kan ta tillvara ytan utanför korgen.
Jag hade egentligen menat plantera röd spetskål i korgarna men inser att jag ej fått hem några frön av dom...

Tagetes är given i mina korgar, både kryddtagetes och andra olika sorter. Älskar sorten Glow för den lyser för sig själv. På sommaren brukar jag lägga gräsklipp överst i korgarna bra gödning.



Men även andra sorter än tagetes glow lär planteras här hos mig detta år.
Nej nu längtar jag efter våren...


Önskar er alla en riktigt fin helg, gör nåt roligt som ni mår bra av, ta hand om er själva.



Lev väl/Gela

17 kommentarer:

Vita rosor och förgätmigej sa...

Helt otroligt vilken bra idé. Och såååå snyggt! Du har fått mejl av mig... ;0)

Kram/ Anna

Marina sa...

Vilka jättefina korgar du visar. Jag brukar odla lite i korg i trädgårdslandet som rädisor eller ringblommor tex men inte mer än så.

Idag ska jag, min mamma och min dotter på musikal. Det mår man nog bra av!

Kram!

Moa sa...

Dina korgar är helt fantastiska och fantasifulla, en mycket bra ide vet att jag sett dem här förut vid poolkanten.. så häftigt. Ha en fortsatt skön helg/Moa

Mari sa...

Vilken bra ide att sätta pumpa och kål i korgarna det ska jag prova i sommar =)Det blev verkligen fint och ihop med tagetes =)jag odla fram över 100 plantor av tagetes förra året och satte nere på lotten men dom blev uppätna av sniglarna allihop! I år ska dom få stanna "hemma" här har jag inte problem med sniglarna... ha en trevlig helg vi hörs kramis Mari

Pia sa...

Hej!
Kul att hittat till din sida! Jättefina korgar, praktiskt och vackert! Jag är en glad trädgårdsamatör med stor tomt och gammalt husen mil från Hallands västkust. Kul att få inspiration av andra trädgårdsintresserade. Har länkat till din sida från min, hoppas det är okej!
Hälsningar från Pia
http://anglarochdamm.blogspot.com

Mia sa...

Det er ju helt stiligt med blomster och grönsaker i skön förening. Imponerad över gurkorna, jag har aldrig klarart dom på friland. Vad du än finner på blir det fint :)

Annika Christensen sa...

Gillar verkligen dina korgar. Håller med om att det förhindrar snigelätande en hel del.
Fast kål har jag inte odlat i korg-kruka så det skal testa i år.
I år blir det låd-odling här.
Du är så härlig med ditt odlande och inspierar en så mycket.
Lev väl själv
Annika
Mejla mig gärna för jag har en fråga
Har haft strul länge med mejlen så du kanske har försökt.
annika@naturligating.se

Mia sa...

Jag gillar alla dina korgar, var och en är fin på sitt sätt. Fint att plantera i korgar, det blir mer levande på nått sätt.
Kan man sen även äta det man planerat så är det ju en bonus.
kram

Steekjes en Stygn sa...

Jättefint är dina korgodlingar.Jag älskar alla sortens korgar så jag har en del men har inte använd dem till att odla(än).Det blir nog den här sommaren och ska tänka på din erfarenhet med den sortens odling.
Ha en fin helg.
Anje

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Det gillar jag verkligen Gela. Container gardening - anything goes, men dina korgar är ju toppenfina. Jag tycker att din korgbild när de är upponer är så fin.

Anonym sa...

Vilka fina korgar, kul idé! Kanske skulle testa nåt liknande på vårt trädäck, min idé att plantera krypande växter runtom gillas inte av gräsklipparen i familjen... ;) Var har du köpt korgarna?

Trevlig fortsättning på helgen!

Bea sa...

Hej!
Härligt med korg-odling! Det metoden har jag endast använt för blomster, men nu måste jag verkligen testa, speciellt med tanke på kålen :)
Tack för tipset!
Kram /Bea

Stina sa...

Vilka fina korgar du visar...och så smart att odla bönor i korg, det skulle man kanske testa...mina bönor mumsade dom slemmiga sniglarna upp i fjol:/
Ha det gott/Stina

Mias Trädgård sa...

Jättetrevlig idé! Gillar verkligen mixen! Ska bli kul att ses om ni kommer på Lena I:s föredrag! :) Mia

Lena/isklockan sa...

Ja, de är helt fantastiska dina korgar. Härligt att blanda både blommor och grönsaker.

Kram

Unknown sa...

ljuvliga sommarkorgar!
tagetes är även min favorit, så underbara!!
kram
susanne

Malin - I min trädgård sa...

Vilket underbart inlägg Gela!!! Precis vad jag behövde. Dina korgar ser fantastiska ut, och jag håller med dig - 2009 års modell faller mig bäst i smaken också :-).

Jag gilalr din tanke om att det ska vara ätligt i den... Jag har förra årets ogräskorg som jag tänkte plantera i och det ahde faktiskt inte slagit mig att jag kunde plantera bönor i den!!!

Nu ska jag fortsätta inspireras av dina "blandningar" och se om jag kan komponera ihop min egen korg :-).

Tack Gela!

Kram Malin

Elegant Rose - Diagonal Resize 2