Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 10 januari 2010

Klimatmat, får i kål.

Äkta husmanskost: Får i kål
Enklare kan det inte bli.
Försöker ju tänka på hur familjen lever för att ej belasta miljön så mycket. Denna norska rätt passar utmärkt till vår familj oftast kokad på vedspisen. Barnen tycker att det är gott, även vi vuxna.



Till 4 personer.

ca 750 g lammkött med ben eller utan ben.
5 dl vatten
1.5-2 tsk salt
10-15 svartpepparkorn
1 lagerblad
ca 1 kg vitkål

* Lägg köttet i gryta
* Häll på vattnet. Salta och lägg i kryddorna,
* Koka sakta under lock ca 30 min. Använder jag fryst kött direkt i grytan så får det koka längre.
* Skär vitkålen i klyftor under tiden.
* Blanda ner vitkålen i grytan och koka ytterligare ca 20 min.


Servera grytan med kokt potatis och lingonsylt.

Smaklig måltid.

5 kommentarer:

Corner Gardener Sue sa...

Hi! Thank you for your comment on my Camera Critters post. I'm glad I figured out the translator gadget. I had to say what language yours was, and was right the first time that it was Swedish. I have some lamb cut up for stew in my freezer that I got on sale. My husband has grilled lamb, but we've not used the stew meat before. I think I'll try this way, and put it in the water frozen, like you do.

Happy 2010!

Annika Christensen sa...

Har aldrig testat men varför inte?
Härligt att laga på vedspis.
Härligt tänk du har tänk om flera hade det.
ha det gott
Annika

D sa...

It looks delicious and beautiful!

AnnA sa...

Hej Gela!
Tack för kommentaren hos mig - och så hittade jag ngt kul här, och nu är du tillagd i samlingen.
Jag har faktiskt aldrig provat får i kål, men lamm har man ju ätit...
Ha en skön vecka!
hälsn
AnnA

Mia sa...

Så kul med Får i kål på en svensk blogg! Jag hade ingen aning om denna rätten före jag kom till Norge, men den minner ju lite om kålsoppan faktiskt, fast med lamm i stället för svin. Jag har fått den serverad med fårkött, då smakar den lite för mycket ullkofta för min smak, men med lamm går det, då smakar det gott :)
Har du blivit känd med Får i kålens venner? Om inte så måste detta vara en länk för dig;

http://www.farikal.no/forside.aspx

Ha en fortsatt finfin dag :)

Elegant Rose - Diagonal Resize 2