Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 13 januari 2011

Fönsterrenovering, hörnjärn

Renovera fönsterbågens hörnjärn.

Så här kan det ibland se ut när du har ett gammalt fönster framför dig. Detta är mer än hundra år gammalt. Men med lite omvårdnad håller det länge än.



Skruvarna som håller fast järnet har dock gjort sitt. Det går att hitta nya skruvar som ej är stjärnskruvar. Enligt oss skär det i ögonen att lägga stjärnskruvar på ett sådant här gammalt fönster.



Ta bort färgen så får du försiktigt skruvat ur de gamla skruvarna.
Gör rent hela hörnjärnet från gammal färg.


Trät under hörnjärnet kan ha rest sig som synes på första bilden, du behöver jämna till det för att få hörnjärnet att sitta bra sen.

Så här kan det se ut under hörnjärnet som i detta fall är ett plant hörnjärn som huggits in i bågen. Dessa hörnjärn var vanliga i slutet av 1800 talet.



Eller så här kan det se ut lite mer anfrätt.




Ni kan ju räkna ut att det ej går att lägga i nya skruvar i de gamla hålen. De skulle ej fästa ordentligt. Vad gör man då. Byter delar av bågen, ja det kan man, eller så borrar man upp för träpluggar. (dock ej genom hela karmen)



Maken använder vanligt trälim för att starkt fästa pluggarna.


Låt dom torka.



Sen använder du ett stämjärn för att ta av träpluggarna i rätt höjd.



Så där ja, nu är det bara resten kvar. Innan järnet sätts på igen bör du olja in den renskrapade bågen. Olja in ymnigt med linolja, vi använder kulturhantverkarnas impregneringsolja, men torka bort den olja som ej drar in i trät efter en halvtimme. Om det är väldigt torrt upprepa behandlingen. Kom ihåg att trasor med linolja kan självantända.



Stryk nu kittfalsen med shellack. (Ibland hoppar vi över det) Shellackera även ev. kvistar.



Vi väljer att grundmåla med linoljegrundfärg innan vi sätter tillbaka hörnjärnen. Om hörnjärnen sitter bra från början tar vi ej bort dom. Bara om de är i så dåligt skick att fönstret inte kan renoveras med gott samvete då renoverar vi hörnjärnen.



Lägg tillbaka järnet på sin plats.



Nu är det dax att förborra för att sätta de nya skruvarna på plats.




Voila så var det klart såhär långt.

Lycka till/Gela

7 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Ni är makalösa....full av beundran från mig.
Kram
Annika

Viola_T sa...

Så härligt att se ett gammalt fönster bli så väl omhändertaget för fortsatt användning!!!

Steekjes en Stygn sa...

Så fint det blev. Våra gamla franska fönster ser likadana ut men några är i otroligt dåligt skick tyvärr.
Ha det gott.
Anje

Mycket annat & lite betong sa...

Vilket bra inlägg! Det här ska jag spara. Vi har en del fönster att göra i ordning i sommar.

Tack, och hälsningar Agneta

Anonym sa...

Vilken intressant blogg du har! Nu har jag lärt mig laga fönsterbågar... är en varm förespråkare för återbruk:) Nu ska jag läsa vidare och lära mig mer!
Och jag blir så glad över din kommentar hos mig, välkommen till min blogg... så roligt med nya vänner!

Må så gott i din värld.
Kram Eva-Mari

Anna-Karin sa...

Tack för din varma kommentar till mig i min blogg! Den gjorde mig glad!

Så fint du visar hur man tar hand om gamla fönster. Det enda riktigt gamla fönster som jag är ägare till är ett fönster i min lekstuga i trädgården. Jag har skrivit om lekstugan i min blogg och där finns bilder på fönstret också. Lekstugan gjorde min farmors bror som var mycket händig och en riktigt pedant till sin dotter och sedan fick jag ärva den. Så den lekstugan är kanske 80 år gammal idag, jag vet inte exakt. Fin är den! :)

Det är pilljobb att ta hand om gamla fönster, men det är absolut värt mödan.

Jag önskar dig en härlig helg!

Kram
Anna-Karin

Sophia Callmer sa...

Jättebra inlägg!! Stod och renoverade alla gamla fönster här en sommar för 10 år sedan, folk tycket vi var knäppa som inte bytte fönster, men de är vackra och trots att de var minst sagt misskötta håller de 100 år gamla fönstren bättre än de två som är från 50-talet, med en inneruta på vintern håller de mycket tätt. Man ska vara rädd om gamla fönster och en eloge till dig, nu ger du folk inspiration!! ha en skön helg/Sophia

Elegant Rose - Diagonal Resize 2