Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 15 augusti 2011

Gör din egen fil

Äntligen har jag fått gjort min egen fil!



Är väldigt lätt att göra din egen fil om du bara har något att börja från.


Ta en rågad matsked av filen, lägg i en skål, denna skål jag använder är rätt stor och rymmer 5 dl mjölk. Häll i mjölken.


Sen är det bara till att blanda om och låta skålen stå nåt dygn i rumstemperatur med lock och vips så har du egen fil utan att behöva göra mer.

ALLTSÅ:

1 rågad msk fil
5 dl rödmjölk
Rör om
Låt stå under lock.
Efter 2 dygn har du ny god fil.

Men det kluriga är att få tag i den första filkulturen, åtminstone om man bor i Sverige vilket jag gör.
Jag köppte min fil i Finland, och började min fil med den.
Det komiska är att jag åt Arlas fil i Finland och här i sverige har jag sökt med ljus och lykta efter fil men ej hittat de rätta filbunkarna...
Är inte Arla svenskt???


Fram för filbunkar i affärerna!!!

Ha en fin måndag alla goa/Gela

11 kommentarer:

Puumuli sa...

Oj, det är gott med egen fil! Måste komma ihåg att köpa rödmjölk och börja tillverka. Tack för tipset!

Kram
Sari från Puumuli

malin - home on the range sa...

Nej, det kanske är lättare att göra yoghurt för då är det lätt att få tag på startkultur i vilken affär som helst. Bara det är något som innehåller en levande youghurtkultur så funkar det bra.
Kefirgryn kan hittas på www.alternativ.nu ibland om du vill testa.
Malin

Viola_T sa...

Hej Gela!
Jag brukar om somrarna göra egen långfil. Det åt jag som barn och som ångermanländska tycker jaag det hör sommaren till. Mycket gott! Så här gör jag: http://morfarshus.blogspot.com/2010/07/kallarsval-langfil.html

Lätt som en plätt precis som du beskriver det.

Johanna Stålros sa...

Inte illa med en egen fil!!!! Du är ju för underbar. kram johanna

Gunbritt sa...

Låter gott med egen fil :) Köper filbunkar på ICA "Valios" ska testa att göra egen nu ;)
Åt alltid hemgjord fil hos mormor i finland på sommrarna när jag var liten!!! Blir lite nostalgisk!!!
Skoj att du hittat till min blogg igen, jag har oxå läst ikap lite här ;) du är ju så duktig med fina bilder både på hus, trädgård, barn och hund
fattar inte att du hinner... Vilken underbar miljö du skapar åt er!!! Blir lika glad som vanligt att läsa och kolla in din blogg!
Kram Gunbritt

Pysselfarmor sa...

Ja så gjorde vi långfil - eller tjockmjölka som det heter på min dialekt - när jag var barn. Mjölken var ju inte lättmjölk så det blev ett sådant där "gott lager grädde" ovanpå.
Kanel och socker till mums!

Anonym sa...

Åh vad härligt med egen fil. På somrarna när vi var barn och det var långt till butiken gjorde vi egen fil, men på mjölk hämtad direkt från fähuset. Mmm...minns än hur gott det var.

M sa...

Lagar man i portionskålar på ca.2 dl tar det ett dygn. Har testat lite olika:rödfil- rödmjölk/ Lättfil -lättmjölk/ Ekologisk mjölk o.s.v. Tycker det blir bäst med att ha rödfil och sedan slå över lättmjölk. Men det är säkert en smaksak hur gräddig man vill ha den.

Berit sa...

Antar att man sedan kan fortsätta göra mer fil på den egen gjorda....

Gela sa...

Jo då det är bara att fortsätta spara en liten del av filen nån matsked och tillsätta mjölk sen har du fil om och om igen. MVH Gela

Anna sa...

Hittade denna din sida när kag idag googlade på att göra egen fil. Nu vet jag inte om detta stämmer men vet du hur jag har förstått att Amerikafararna fick med sig sin egen goda filkultur över Atlanten? Jo, de doppade en ren tygnäsduk i fil, torkade duken och packade med den. Sedan fortsatte de tillverka sin egen fil "over there". Så ni som bor i Sverige kan ju be någon vänlig själ i Finland torka en "filnäsduk" och skicka på posten 😀

Elegant Rose - Diagonal Resize 2