Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 29 januari 2011

Barnens favorit - Tunnbröd i panna.


Detta tunnbröd blev husets favorit på direkten.
Både stekt i smör och i torr panna.


Har tyvärr ingen kruskavel så fick nagga bröden med gaffel. Gick bra det med.
Originalreceptet kommer från Rantamors fina blogg På Näthinnan. Som ni hittar här.


Tunnbröd:

50 g smör
5 dl mjölk
halvt pkt. jäst
salt
1/2 dl socker
2 msk. ljus sirap
1/2 tsk hjorthornsalt
2 dl grahamsmjöl (Hade ej grahamsmjöl lade i vetekli istället - gick bra det också)
ca: 9 dl specialvetemjöl med fullkorn(Hade bara vanligt vetemjöl)



Arbeta in nästan all vetemjöl, degen kan gärna va lite lös.
Jäs i 45 minuter.
Dela degen i 14 bitar.



Kavla ut varje del till en tunn kaka med kruskavel, eller vanlig kavel och nagga....


Värm en stor stekpanna på spisen, hur het får man pröva sig fram på sin egen spis. Bara att elda på om du har vedspis.
En minut på var sida, du ser när de börjar få fin färg.
Vips så har du underbara tunnbröd, barnas favorit klara.




Denna fiskröra gjorde vi till även den blev god.

Ingredienser
200-300g lax (kokt eller rökt)
4 hårdkokta ägg
3 msk creme fraiche
2 dl purjolök
0,5-1 dl finhackad dill
1-2 msk osötad senap

Eftersom vi har barn så kan plocka det det de vill ha. Mina barn är ju ej så förtjusta i dill och löjrom tex.


Helt underbara tunnbrödskakor,man äter gärna för många av dom men de går perfekt att frysa in direkt så har du några kvar till sen.

Tunnbröden är minst lika goda i sig, barna tuggade i sig dom sen utan fyllning och bara njöt.

Lycka till/Gela

12 kommentarer:

LindaLunda sa...

Åhh så mumsigt det ser ut!

Susie på Stjärnarve... sa...

Det ser verkligen jättegott ut, måste prövas!

Rantamor sa...

Va kul att ni gillade tunnbrödet, vi blev också så förtjusta i det, och lättsamt är det att göra. Just nu går vi ju på GI och har valt bort allt bröd, potatis och pasta,ris. Men när det gått ett par månader ska jag försöka att baka brödena med dinkelmjöl och se hu det blir.

Kul att du länkade till min blogg.
Ha en finfinan lööda..

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej!
Vad mysigt ni har det:-)
Vem vill inte vara barn där? Jag sitter i soffan o snorar, och får ge upp tanken på sådan omsorg idag, trist. Tur man inte är sjuk så ofta.

Ha en fin helg, kram H.

Steekjes en Stygn sa...

Vad gott det ser ut. Lägger till recepten till min samling. Undrar hur det går här. Vi har induction spis.
Ha en mycket bra helg.
Anje

Margot sa...

Åh så mumsigt det ser ut, det receptet ska jag testa! Kul att man "gräddar" bröden i stekpanna!
Ha en fin söndag!
Kram Margot

Viola_T sa...

Det där är precis vad jag längtar efter just nu...

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Gela.
Först vill jag tacka för din bön. Tack min vän.
Det ser jättegott ut det du bakat och sen fyllningen. Det är sånt som förhöjer tillvaron.
Vad duktig du är.
Ha en fin helg.
Kram Zara

Hannele på Hisingen sa...

mums

Lisa sa...

Nej men fy vad sugen jag blev på tunnbröd. Lite sent att börja nu kanske. Men tack för receptet, jag ska prova en annan dag, lät jättegott !
Lisa/Lisas trädgård

Anonym sa...

Åh, gud, såg det gott ut eller?! Måste jag bara pröva en dag.
Tack för tipset! =o)

C. Tvillingmamma sa...

Oh detta hoppas ja orka testa i helgen ;)

Elegant Rose - Diagonal Resize 2