Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 9 juni 2012

Aklejan en riktigt giftig skönhet!!

Den överdådiga aklejblomningen känns som en gåva.
 Tänk vilken ynnest att få njuta av dessa underbara blommor.
 Nora Barlow är en av favoriterna av dom nya.
När jag läser lite mer om aklejorna så ser jag att just denna akleja är uppkallad efter Charles Darwins sondotter.
(Din trädgård, Karin Berglund)
Jag frösådde detta underverk för några år sedan och nu blommar den på flera ställen i trädgården till min glädje.
Blomningen varar längre än hos de "vanliga" aklejorna jag har.
(Nora Barlow)
Sharlakansaklejan är på gång,
denna blir vackrare för vart år som går den har inte riktigt hunnit slå ut här hos mig än men den är värd att vänta på.
En liten tuffing.
De är så vackra, jag ska göra en hel blomsteräng full med aklejor.
Kan ni tänka er vilken glädje och rikedom.

Första fynduppgift är från Hälsingborg, Skåne och publicerades av Leche år 1744. Arten var dock känd redan under medeltiden (Nordstedt 1920).(Den virituella floran)

Så här står det i Nordens flora C.A.M.Lindman.
Aklejan kan ej anses som inhemsk i Norden. Den odlades som medicinalväxt hos oss redan under medeltiden (den innehåller blåsyra) och har sedan blivit en vanlig prydnadsväxt i trädgårdar, varifrån den spritts ut i parker och ängsmarker i södra och mellersta Sverige. Den förekommer på samma sätt i Danmark, södra och mellersta Norge och södra Finland. Aklejan torde vara vild i vissa delar av Europa, Asien och Nordafrika.

Jag frösår många av mina aklejor, de jag köper från olika fröfirmor hoppas jag blir vad som står på påsen,
men frön jag tar själv vet jag att det kan bli vilka underbara skapelser som hellst.
I vart frö finns så många anlag att de nya plantorna kan se ut lite hur som.
Men det är lite av spänningen.

 
Aklejans frön är mogna när frökapslarna börjar spricka upp och de svarta blanka fröna skymtar fram.
Du kan så fröna direkt eller spara dom till nästa år.
Jag sår mina på lite olika sätt,
 de flesta sätt lyckas, aklejan är lätt!!
De flesta sår jag mitt på vintern i svarta plastkrukor eller bregottaskar och lägger ut under snön, och glömmer bort dom lite och vips på våren så spirar det av nya aklejor i krukorna färdiga att plantera ut.
Men de flesta aklejorna självsår sig här och just nu blommar de lite var stans i trädgården till min glädje.
Jag har märkt att stora plantor är lite känsliga att flytta,
 lättast flyttar du stora plantor tidig vår,
 viktigt att få jord och rötter med annars vissnar den lätt. Småplantor är däremot betydligt lättare att flytta.

Det här är kanske också bra att känna till om den kära aklejan:
Och till alla er som vill ha era rosenskimmrande tankar om aklejan kvar så läs inte resten=).

Växten är giftig och fröna innehåller föreningar med blåsyra. Förgiftningssymtom kan vara allt från slemhinneretning till hjärtbesvär, beroende på hur mycket och vilken del man har ätit av växten. Vid allvarligare symtom ska läkare kontaktas (fakta från odla.nu)

Men nu ska ni inte bli mörkrädda men bra att veta, måste ju googla in mig på blåsyra!!!
Denna information kommer från Wikipedia:

Vätecyanid, HCN, även kallad cyanvätesyra eller blåsyra, är en färglös gas eller vätska med en kokpunkt 25,7 °C och med lukt av bittermandel. Ett äldre namn är cyanväte. Namnet blåsyra kommer från dess koppling till färgämnet berlinerblått. Ämnet upptäcktes av den svenske kemisten C.W. Scheele.
Salter av vätecyanid kallas
cyanider, vätecyanid kan bildas genom hydrolys av cyanid. Ämnet inaktiverar cellandningen genom att binda till järnet i cytokrom C. Död inträffar inom 3 minuter. Motgift mot cyanidförgiftning är natriumtiosulfat eller hydroxikobalamin, en särskild form av vitamin B12.
En del växter innehåller cyanogena
glykosider som kan brytas ned till vätecyanid, exempelvis bittermandel och i bittra aprikosfrön. Vid intag av krossat linfrö kan vätecyanid bildas av ämnen i linfröet och tas upp av kroppen. Livsmedelsverket rekommenderar att man inte förtär mer än två matskedar linfrö per dygn.

Användning 

Vätecyanid används till utrotning av vägglöss, råttor och dylikt. Det var det verksamma ämnet i avlusningsmedlet "Zyklon B", som i Auschwitz användes för att avrätta fångar.
Vätecyanid för bekämpning av skadedjur finns i dag till försäljning inom EU från ett tjeckiskt företag under produktnamnet "Uragan D2" Uragan D2 består av pappskivor indränkta i vätecyanid i en cylinder.
Uragan D2 användes i ett uppmärksammat mordförsök i Luleå som kom upp i rätten under sommaren 2009. Det tilltänkta mordoffret klarade sig bland annat på grund av vätecyanidens karaktäristiska lukt. I domen B 3150-07 från Luleå tingsrätt står att läsa:
"”För att [namn på den tilltalade] brottsplan skulle lyckas hade det därmed krävts att [målsägandens namn] skulle övervinna sitt motstånd mot den enormt kraftiga gaslukten och mot bättre vetande sätta sig i bilen, stänga dörren och närmast tvinga sig själv att inandas gasen i omkring en minut ”"
En skadedjurssanering med vätecyanid av ett rum på hotell Hellman år 1920 i Stockholm, i kombination med dålig ventilation, ledde till den svenske författaren Dan Anderssons död.

Blev ju så intresserad och ville veta meeeer, så googlade vidare.

Aquilegia vulgaris

RANUNKELVÄXTER

Ranunculaceae

Med sina säreget formade och iögonfallande blommor och sina vackra, dubbelt tredelade blad är aklejan en omtyckt prydnadsväxt i trädgårdarna; de exemplar som påträffas på våra svenska lövängar och vägkanter är förvildade. Som läkemedelsväxt odlades den redan under medeltiden i klosterträdgårdarna.

Det latinska släktnamnet, Aquilegia – av aquila, örn – kommer sannolikt av de krökta sporrarna, som påminner om en rovfågels klor eller näbb. Enligt en annan tolkning ska aklejan ha fått sitt namn av att den - som många andra blommor med blå färg - troddes ge skarp syn.

Under medeltiden användes akleja som medel mot en rad olika åkommor, och senare även som afrodisiakum. Man trodde sig bota skorv i huvudet genom att tvätta hårbottnen med saften eller ett avkok av örten, och i folkmedicinen har den använts som ett medel mot löss. Linné uppger att man gav barnen aklejafrön mot mässling och koppor, men det var ingen ofarlig kur. I fröna har man påträffat en förening ur vilken blåsyra kan frigöras, och man måste därför avråda från akleja till invärtes bruk.

OBS! Giftig vid invärtes användning. Blåsyra!

Förekomst: Vildväxande i Mellan- och Sydeuropa, framför allt på kalkrikt underlag, i Ijusa skogar och buskrika sluttningar. I Sverige endast odlad eller, speciellt i södra och mellersta Sverige, förvildad.

Kännetecken: En 60-80 cm hög, flerårig ört med grenig, obetydligt hårig stjälk. Blad undertill något blågröna, dubbelt tredelade med breda rundade flikar. Blommor karakteristiska, hängande, inre kronblad med en lång, krökt sporre. Färgen varierar mellan blått, lila, skärt och vitt. Talrika ståndare. Blommar i juni-juli, varefter blomskaften rätar ut sig och de talrika fröna sprids genom att vinden ruskar om baljkapslarna, som spricker upp på insidan. Jordstam kort, tjock och snett nedåtriktad; själva roten pålformad. Angenäm doft.

Använda växtdelar: Frö, blommor, blad, rötter.

Innehållsämnen: Blåsyra (glykosider), fetter, enzymer, vitamin C.

Medicinsk verkan: Adstringerande, antiseptisk, sårrenande.

Användning: Utvärtes vid sårbehandling
Denna text hittade jag här.


Jaaaa, mycket av det där ville jag inte egentligen veta om mina vackra fina aklejor men kanske det är bra att känna till det ändå...

Vackra underbara aklejor, jag är så glad att jag har ett överflöd av dom i trädgården. Efter blomningen brukar jag klippa ner dom och då blir de doldisar och ger plats åt annat som vill ta plats och visa upp sig.
Ha en fin dag/Gela

12 kommentarer:

Johnna G sa...

Vackra vackra blomster!
Har köpt mig frön av svart akleja som jag ska så vilket år som helst! Hoppas på fina klungor med svart akleja men det är nog mer av en dröm än verklighet.

Ha en skön lördag!

Martina sa...

Javisst är dom härliga, jag har hur mycket som helst i trädgården, dom sprider sig något fruktansvärt. Förr förra året gjorde jag en räd och drog upp massor, dom hade helt enkelt tagit över och redan i år är dom på väg att ta över igen ;-) Men dom är verkligen jättefina och bra att jag fick reda på att dom faktisk är giftiga också med tanke på mina två små barn.

Hannele på Hisingen sa...

Och?? Ingen har skadats av giftiga växter de senaste 60 åren...

Malin sa...

Jag håller med Hannele - det är lugnt.
Enda gången jag reagerat på en giftig växt placering var i en radhusträdgård jag skulle renovera. En formidabel tibast växte i en rabatt vid altanen. Hela altanen var täckt med de giftiga bären och familjens barnbarn (i koltåldern) skulle komma samma dag. Då borstade jag bort bären och sa försynt det är bra att hålla undan bären lite. Inte för att barnen skulle dö av ett eller två men den kan bli körigt i magen...
Intressant läsning tycker jag och finfina bilder av akelejorna. Jag har en massa egensådda pluggplantor med metkroksakeleja som jag inte fått i jorden. Kanske sker det ett mirakel idag.
Ha en fin helg

Gela sa...

Jag måste ju säga att jag inte själv är rädd för giftigheten. Man ska ju inte stoppa nåt i munnen som man inte vet vad det är det lär jag mina barn i alla fall och det finns en hel massa giftiga saker ute i den vida världen. Så jag fortsätter att njuta glatt av mina giftiga växter=)!

Hannele på Hisingen sa...

P.S.
Det finns mycket mer ÄTBARA växter :) Som många inte känner till, mycket roligare att ta reda på. Alltför mycket gammalt skrock lever kvar, kan bero på att förr i tiden hade man mindre kunskap OCH mindre tid att passa barn, på lantgårdar exempelvis. Då var det bäst att hålla allt giftigt... inte stoppa något i munnen.
Idag ät TÄNDvätska småbarnens värst afiender, man ska satsa krut på rätt saker...

Ewa`s Galleri sa...

En av mina favoriter ,hade med lite bilder för ett par inlägg sedan
Roligt att få veta så mycket
Ha en skön lördag

Landbohaven sa...

Hvor er de smukke.
Jeg holder meget af akelejer og har dem flere steder i haven.
Tak for kigget.
Ha` en god lørdag aften.

Hélena sa...

Så många fina bilder och sista bilden är helt ljuvlig. Jag har inga aklejor men ska absolut införskaffa ett gäng.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Eva Linnea sa...

Oj, här får man lära sig ett och annat! Kul läsning, ja, med några undantag då förstås. Jag börjar känna av en liten aklejafeber faktiskt. Tar tag i det nästa år med en helt ny rabatt bara för aklejor. Det vore väl nå´t?
En fortsatt skön helg önskar Eva Linnea

Rosor och Akvileja sa...

Aklejor är en fantastisk liten växt. Mitt i allt ogräs sticker dessa ljuvliga varelser upp. Tack för en myckertunderhållande läsning Åsa

Livet på Norrgården sa...

Jag rider ofta förbi ett gammalt torp som ligger i skogen. Där finns massor med aklejor, som jag aldrig sett tidigare. Skulle tro att det är en gammal sort som någon torparfru hade och sen har de spritt sig galet genom årtiondena. De är så mörkt röda eller blå att de nästan är svarta. Väldigt vackra är de. Tänkte förra sommaren att jag skulle dit och ta från men så var det en dag för sent. Vi kanske ska försöka ta en tur dit och samla frön i sommar?! Kramis!!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2