Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 17 juli 2011

Squash plättar, barnens squash favorit.

Hos mig är den stora utmaningen i trädgården att få mina barn att äta det jag odlar, vilket I-lands problem...

Här har jag äntligen hittat ett recept med squash som de gillar.

Äldsta dottern klagade över att de var lite för starka så nästa gång blir de lite barnvänligare med mindre chili i.
Men jag gillade dom verkligen rätt bra sting i dom med chilin.
Det här behöver du:
370 g squash
1 vitlöksklyfta
1 chili hot lemon
en doft vitpeppar.
1 tsk salt
100 g ost
2,5 dl vetemjöl
1 ägg.

Så här gör du:
* Skölj och skala squashen om den har väldans tjockt skal.
* Riv squashen (jag kör den i matberedaren likaså osten, chilin och vitlöken.)
* Blanda ägget och mjölet i en bunke.
* Blanda i de rivna ingredienserna med ägget och mjölet.
* Krydda

*Låt stå och dra en liten stund.
*Sen är det till att ta fram stekpannan och steka plättarna.

Jag använder mig av en grillpanna av teflon då behövs inget extra smör och plättarna blir fint randiga.


Serveras med lingonsylt.


Sen när ni avnjutit de goda squash plättarna med något tillbehör, kött, lax kanske köttbullar jag då är det bara att frysa in det som blir kvar.

Smaklig måltid/Gela


6 kommentarer:

Puumuli sa...

Så smaskigt det ser ut! Jag är ingen vän av squash men kunde pröva denna recept...

Ha en fin söndag!

Kram
Sari från Puumuli

Lena/isklockan sa...

Jag tror att jag skulle gilla det där väldigt mycket. Måste nog köpa en squash.....Kram

Johanna Stålros sa...

Mumsigt det låter, det ska jag prova....Kram Johanna

Unknown sa...

de ser så goda ut!
kram
susanne

Annika Christensen sa...

Hej där storodlare!
VAd gott det låter med plättar det gick väl hem hos barnen?
Har tänkt på dig i sommar och din korgar men som du förstår så har vädret satt käppar i hjulet för mig och jag jobbat som en galning.´
Åkt hit och dit helt efter väder och blomning och alla beställda jobb har fått gått först.
Men vem vet en vacker dag så se vi igen.
kram på dig
Annika

Fröken Dill sa...

Smart!
Jag får massor med squash, så bra recept kommer väl till pass. Massa tack
från fröken Dill

Elegant Rose - Diagonal Resize 2