Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 30 mars 2012

Odla i korg.

Jag har odlat i korgar nu i 4 år.
 Ja det kommer att odlas i samma korgar denna sommar med, korgarna har blivit lite skörare, handtagen går sönder om man bär tungt i dom men de håller än att plantera i.

Hur gör jag då??
I tidernas början köppte jag billiga korgar på Jula tror de kostade 79 kr. styck eller nåt sånt.
Jag har dom i full sol på pooldäcket. Men korgarna är rätt utsatt för vind om det blåser från fel håll=).


Jag lägger ut två brädbitar under korgarna med lite mellanrum för att korgarna inte skall stå direkt på däcket.
Sen klär jag insidan av korgen med en svart plastsäck,
 jag använder mig av säckarna jag köper jord i vänder dom så att den svarta sidan kommer utåt.
För att jag tycker plasten stör mindre då.
 Om ni tittar noga på bilden så ser ni att jag gör så att säcken ej täcker hela botten utan lämnar en liten del öppet för att vattnet inte ska bli stående.
 (Bilderna är klickbara blir större då)

Jag har krattat ihop nerfallna kottar i trädgården som jag sedan fyller korgarna med till 1/3 ca.
Det använder jag istället för lecakulor.

För att det för det första inte ska gå så mycket jord och för det andra för dräneringen och för det tredje så blir kottarna till jord så småningom gillar ju att använda sånt som redan finns runt omkring oss. Sen är det billigt...
Om du inte gjort det ännu så är det klokt att ställa korgen där den skall stå nu innan den hinner bli tyngre.
När du sen fyller på med jord så blir de rätt tunga.
Ja så är det bara att fylla på jord jag brukar blanda i lite ko på påse för att plantorna skall komma igång bra.
Jag använder mig inte av någon speciell jord utan faktiskt av billig köppt i säck och det fungerar.
Jag har dragit upp plantor innomhus som jag planterar ut i mina korgar efter lite avhärdning
 (in och ut i friska luften under några dagar för att vänja sig vid utelivet)

 

Sen under sommaren så fyller jag på med gödning i form av nässelvatten.
 Går ju även att använda annan gödsel. 
Korgar kräver en del passning med vatten.
 Jag täcker även ytan på korgarna med gräsklipp senare under sommaren.

Sen till hösten är det bara att tömma korgarna och låta dom torka och sen ta in dom under tak i väntan på nästa säsong.

Ja såhär gör jag, imogon kommer ett inlägg om vad jag odlar i mina korgar för den som är intresserad!
Önskar er en fin fredag och lycka till!!
/Gela

17 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Jag älskar det här med bloggandet! Kottar! Helt genialiskt! Varför har man inte tänkt på det förut? Vad smart. Jag har ju kottar överallt här, men långt till handelsträdgården för att köpa leca. Tack för det tipset.
Sen var det ju väldigt snyggt att odla i korgar också, verkligen nåt att ta efter!
Agneta kram

Gunilla sa...

Vad fint det kommer att bli med alla korgarna full med grönska.
Jag älskar det naturliga.
Toppen med att fylla korgen med kottar, det tipset går ju att ha i alla sorter av krukor.

Ha en riktigt härlig helg

Här snöar det idag:o(

Gunilla

Unknown sa...

Åh så fint och vad pedagogiskt och bra du förklarar! Tack!

annasaramaria sa...

Fint att odla i korgar! Jag odlar mina gurkor i växthuset på samma sätt fast i gamla potatiskorgar. Det gäller att ha dem på rätt ställe när man fyllt dem med jord annars faller korgarna sönder för att de är så gamla men snygga tycker jag:)). Jag ser fram emot morgondagens inlägg. Skriv gärna vad du odlar själv och när du sår. Kram Maria

Lotta sa...

Vad fint med din korgodling och vad smart med kottarna nu slipper jag reta mig på alla som blåst ner i parken, tack för tipset.
Ha en fin helg.
Lotta

Sabelhagens Olivlund sa...

Vad trevligt att läsa om hur du gör. Tack för tipset om att använda jordsäckar. Jag tycker det är så fint att odla och ha växter i korgar.
Ha en fin fredag.
Kram Maria

meas vardag sa...

Jag såg detta hos dig här förra året och i år ska jag satsa på detta med! De blev ju såå fina! Hoppas jag lyckas lika bra!

Laila sa...

Vilket bra tips! Kottar - genialt!
Kram/Laila

Mias Trädgård sa...

Bra beskrivning, vännen! :) Ser så fint ut, så! Jag brukar mest ta gamla trasiga korgar (men har inte så många som du), utan botten och odla i - men gör annars samma sak som du med fordring med plast! Ha en härlig helg! Kram Mia

Randi sa...

Så smart och snyggt att odla i korgar! Korgar blir snyggare med tiden dessutom.
Önskar dig en skön helg i vårens tecken!
Kram/Randi

Cecilia Artista sa...

Så vackert med odlingar i likadana stora korgar! Det måste vara en skön syn när det blommar i alla korgarna!

Ha en trevlig helg!

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Du är då smart, du! Kottar är ju helt perfekt, finns i överflöd också. Jag har en korg jag med, som står ute året om, på balkongen (utan kottar)
Trevlig helg!

Villa Ryttarängen sa...

Verkligen smakfullt! Smart att ha kottar i botten det ska jag använda också. Man kan ha planteringar i allt... Kul inlägg. Kram Pia

Vardag och flärd sa...

Jag tror det var ett inlägg om dina korgar som gjorde att jag fick upp ögonen för din blogg och sen har dina idéer och tips gjort att den är en av mina absoluta favoriter.
Så jättebra att bottna med kottar som det finns så mycket av. Nu vill jag lära mer av dig om korgplantering!
Ha en fin fredag kväll!
Kram Eva

Timjanoakleja sa...

Vad bar med en grundkurs i korgodling! Har testat kottar jag oxå, sen sa nån att alla växter inte gillar det, skulle vara nåt ämne i dem som inte alla tål - har du hört nåt om det? Men det är väl som med allt annat, man får testa! :) Kikar in imorgon o se vad du odlar i dem oxå!

Nu på söndag (1 april) startar jag en fotoutmaning med månadsbilder. Vill du vara med? Läs mer här: http://timjanoakleja.wordpress.com/2012/03/27/hang-med-pa-manadsbilder/. Välkommen!

Trevlig helg!
Kram

Berit sa...

Så fina korgar!!!jag gör ungefär samma men jag använder trälådor.
Ha en underbar helg!!

Eva Linnea sa...

Vad fiffig du är! Återbruk & återvinning verkar vara din melodi? Härligt.
Kram från Eva Linnea (Villa Linnea)

Elegant Rose - Diagonal Resize 2