Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 22 augusti 2010

Rosen Gavnö ('Poulgav')

 

Denna är nog den mest fotograferade rosen i min trädgård. Den är i mina ögon helt mangifik. (Om jag skall klaga på nåt skulle det vara doften då. Lite svag i min smak.)
Den lyser upp tillvaron med sin klara glada färg.
 

Den har nästan ingen doft. Man kan bara känna den svagt svagt.
Står lite bakom en mur av sten. Men får rätt mycket solljus dagtid.
 

Den har blommat hela sommaren. Glädjen var stor när den första knoppen slog ut.
 

Den omvårdnad den har fått under sommaren är att den fått lite gräsklipp (nu)och en skvätt vatten då och då när det var som torrast, jag har också klippt bort överblommat.

 

Detta år har den samsats med vintersquasch och tagetes.
Tagetes skall ju vara bra för rosor sägs det.
 

Ni får ursäkta alla bilder men detta är en ros som jag blir så glad av. Skall ha dessa bilder att gå tillbaka till när det är kallt och ruggigt sen i vinter.
 

Tänk att sitta och kura med en te kopp när vinden och snön viner ute och gå in och titta på dessa bilder. Kommer att ge mig en liten vitamininjektion helt klart.
 

Sen skall jag sitta och planera att den skall få bättre skötsel nästa säsong. Mera gräsklipp tidigare åtminstone.
 

Då lär den väl tacka med ännu mer blommor.
 

Lite svårplacerad pga färgen men jag har en mur som skiljer av från det andra.
 

Så när man går mot den lilla trappan mot tomatodlingen så lyser det plötsligt i ett av hörnen. Man kan bara ej undgå att se den trots att pumpablommorna vill stjäla blickarna åt sig.
 

Om ni tittar med de kritiska ögonen så ser ni säkert allt ogräs, men jag har valt att ej stressa i trädgården och det får bli lite ogräs här och där.
 

Det är därför jag tycker så om att använda gräsklipp. Det är gödning, den håller fukten samtidigt som den kväver ogräset till en del. Mums för maskarna.
 

Den planterades hos mig 2009.
 

Lite fakta taget från Lars-Åke Gustavssons bok om rabattrosor och klätterrosor.
Poulsen för sorten till sin produktgrupp Hybrid Tea Poulsen, medan flera andra författare placerar den i Floribunda-Gruppen.
Zon:3
Rabattros: Kraftigt växtsätt 80x70cm. tämligen tätt växtsätt med upprätta svagt utåtriktade grenar. Talrika taggar.
Blad: Mörkgröna, starkt glänsandeoch läderartade.
Blommor:8-10 cm i diameter. fyllda och först högbyggda, senare skålformade till välvda. Kraftiga skott ger vanligen 3-10 blommor. Ibland fler.
Blomfärg: Lysande orange, med inslag av koppar, den bleknar till karminrosa eller vitaktigt rosa. Ståndare exponerade knappar gulbruna.
Doft: Svag till medelstark och fruktig. (Jag:Svag doft i min näsa)
Blomning: Blommar rikligt och nästan oavbrutet, från slutet av juni till senhösten. (Instämmer) Drabbas i regel endast av lätta svampangrepp. Kronbladen brunfläckas lätt av vattendroppar. ( Jag:Har jag ej märkt av)Utmärkt gruppros, bla för offentliga miljöer.


 

7 kommentarer:

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Rosen är jättefin... Spännande färg med de orange och rosa tonerna tillsammans. Hade en gång en ros med liknande färg... Tyvärr dog den... Har nu en rudbeckia som är just orange och rosa.... å den gillar jag skarpt.

Det är väl för tur att man kommer att ha bilder från säsongen att titta på under vinterns kalla månader. Jag knäpper kort så fort jag kommer ihåg.

Kram Charlote

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbar ros, ska skriva in den på min önskelista (där det finns en hel del nu). Jag har blivit mer och mer förtjust i orange och planterat in massor i min gräs- och bamburabatt. Sen har jag ju rosenfollyn med fyra klängrosor i nyanser från orange, aprikos till gult.

Laila sa...

Hej Gela!
Den här rosen kände jag inte till, tack för all information! Den kommer att platsa i någon av våra sydvända, skyddade bergsskrevor som vi planerar att kultivera!

Margot sa...

Underbart vacker ros! Jag knäpper också så mycket bilder jag bara kan, för att ha att njuta av under vintern!
Ha en trevlig kväll!
Kram Margot

Remsan sa...

Hej Gela. Jag tror att jag glömde svara dig, men jag har kikat runt hos dig ett par gånger. Så fint du har det här.
Och vilken vacker ros! Älskar rosor. Mina rosor har inte blivit så fina i år. Har haft olika ohyra på de olika sorterna. Men det har varit så generellt i min trädgård denna sommar. Vet inte varför, men så trist...

Unknown sa...

vilken vacker ros!
grattis till - 3 kg... duktigt!!
kram
susanne

Unknown sa...

En underbar ros som jag har vid min stuga i Tylösand. Vågar säga att det är de mest beundrade och kommenterade tack vare sin vackra färg!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2