Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 5 januari 2013

Green Grape

Nu har turen kommit till en lite annorlunda tomat. 
Jag är glad att jag gjorde denna tomatprovning tidigare för annars skulle jag aldrig ha kommit ihåg hur denna tomat smakade.


Smakrik och tidig sort av körsbärstomat. Utbrett växtsätt. Odlas främst i växthus eller  utomhus i mycket goda lägen. Ger riklig skörd av gulgröna tomater. Trivs i näringsrik, väldrenerad jord. Vattna regelbundet. Plantan behöver stöd. Skotten i bladvecken, tjuvarna, tas ej bort. Ruska lätt på blomklasen, så gynnas fruktsättningen. 

Körsbärstomat
Höjd 60-90 cm. 
Radavstånd 80 cm. 
Plantavstånd 80 cm. 
Skördas när frukterna skiftar i gulgrönt.
 Tidig sort.
Denna info hittade jag på Fröer.nu


Vad jag själv tycker så ser den inte så god ut men skenet bedrar! När jag läser runt på nätet så är just denna mångas favorit!!!!

På nätet hittar jag även denna information om tomaten. 
En meterhög busktomat som odlas bäst tjuvad. Små runda tomater med koncentrerad söt smak. Varma utelägen och växthus. Medeltidig.
Här finns den infon



Vad är mitt betyg på denna tomat:

Ej så många frukter. 
Hög planta (hm...)
Delikat smak!!!
Den vill jag ha igen!
frukterna spricker ej så lätt.
Grön gula.
Ej så tjockt skal.



Jag måste ärligt säga att jag inte alls minns var jag planterat denna senaste sommar. Tur att jag åtminstone gjorde en provning så jag har kort på vad jag tyckte=). 
Kan tänka mig att den odlades i någon av korgarna... skall ha bättre koll nästa gång!
För med detta betyg måste jag ju odla den igen nästa sommar.

Måste lägga in lite info om tomaten från tomatsidan också=)
En nyare sort från 1986 av Tom Wagner. Tater Mater seeds.Sorten har blivit mycket populär bland kockar i USA. För tidigare och större tomater, odla som inditerminate. Låg planta odlad som (busktomat) ca 1 m. Odlad som inditerminate (tjuvad) ca 140 cm. Otrolig stark stam om den tjuvas, platan behöver nästan inget stöd alls. Täckande till glesa 30-35 cm stora blad. Massor med små rundovala tomater i klasar om 10-15st, en del dubbla klasar. Skörda tomaterna när dom börjar få lite gula nackar för bästa smak. Stark god syrlig smak med neongrönt gele kring fröna.

Ju mer jag läser ju intressantare blir det...=)
Så här har Ingrid på Västkusten skrivit 2003 om denna tomat. 
i Allt om trädgård:

NGRID PÅ VÄSTKUSTEN / FEB 08 2003
En liten liten tomat - och den är grön när den är mogen!
Något så fantastiskt som en modern öppet pollinerad tomat! Det är inte det vanligaste nuförtiden då trenden ju har gått mot hybrider i alla lägen. Denna sorten kallas ju ofta en "heirloom" men är en ny tomat skapad 1986 av en tomatentusiast i USA Tom Wagner av Tater Mater Seeds i Californien. Det är en korsning mellan Yellow Pear ( Gul Päron); och Evergreen - en stor grön bifftomat.

Så det blev en liten söt grön tomat som växer i klasar. Förra året lyckades jag t o m med Green Grape på friland - men det var en bra sommar.
Tom Wagner är även "skyldig" till Green Zebra, en annan populär grön tomat.
Härligt va!


Lev väl/Gela

6 kommentarer:

Hélena sa...

Ja, jag vet var jag ska gå in och kolla när jag vill ha tomattips :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Johnna G sa...

Har du nåt frö över?

Bettina Bäck sa...

Åhå, den såg ju nästan omogen ut på bilden, så skulle den vara så! Kul!

Veronica sa...

En tomat värd att testa m a o!? Kul med nya sorter!

Nu önskar vi bara att våren kommer snabbt så man kan peta ner de där fröerna oxå!

Veronica

Eva Linnea sa...

Hur många tomatsorter odlade du? Det måste vara ett 50-tal. Kul med tomatprovning med omdömmen och allt!
Tjoflöjt!
/Eva Linnea

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Elegant Rose - Diagonal Resize 2