Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 31 augusti 2013

Jättegod steviasötad tomatsås

Jag försöker minska mitt socker intag, och därför testar jag att använda Stevia istället i många recept,
 här blev smaken väldigt bra.


 Originalreceptet hittade jag hos Laila med bloggen



 Det här behöver du:

1 kg tomater
400 g syrliga äpplen
175 g gul lök
3 medelstarka chilifrukter
3 dl vitvins eller äppelcidervinäger
1,5 dl Stevia (Hermesetas)
1 msk salt
6-7 finmortlade kryddpepparkorn.



 Så här gör du:

1 kg tomater, jag använder mig av både röda gula och oranga frukter. Skär dom i mindre bitar och lägg i en stor kastrull. Ta även bort stjälkfästena.



 175g lök jag har bara vit och rödlök i landet som har blivit bra detta år så jag använde mig av löken Blanco duro här, även rödlöken Long Red Florence fick komma med en senare sats.
 Jag skalade löken och delade den i mindre bitar, sen åkte den ner i kastrullen.

 Äpplena fick bli en blandad kompott som jag hämtade hem från grannens äppelträd. Tusen tack!!!
 Blev både söta och syrliga äpplen.
 Jag tar bort kärnhusen och dåliga partier på äpplena innan de läggs i kastrullen. Skalet får vara kvar.



Jag är inte så bra på väldigt starka maträtter inte heller mina barn så det blev 3 chilifrukter av sorten Patricia och Bellingrath Gardens.
Jag sköljde frukterna och skar upp dom i mindre bitar. Jag lät fröna komma med i tomatsåsen också. Jag tog även bort stjälkfästena innan jag lade dom i kastrullen.


Mortla kryddpepparkornen fint.

 Jag använde mig av äppelcidervinäger som jag hällde ner i kastrullen, även saltet stevian och kryddpepparn blandas ner i kastrullen.

Allt ska kokas i ca 1 timme på svag värme, rör om lite då och då. De sista 10 minutrarna utan lock. 

Mixa allt när det svalnat av lite. Jag har bara en stavmixer och det fungerar bra.

Häll upp i lagom stora frysförpackningar fryser ner ca 2-3 dl i var portionspåse. Färdig att ta fram till vinterns tillagning av soppor och grytor och annat gott.

Jag häller även upp i gamla vinägerburkar som jag sparat för att kunna använda såsen direkt, istället för ketchup. 

Den godaste såsen jag någonsin gjort!



Lycka till /Gela

5 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Hjemmelaget tomatsaus så virkelig god ut.

Ønsker deg en fin helg. Klem

Hannele på Hisingen sa...

Smaskens.

Anonym sa...

Dette ser så godt ut, må prøves! Når du tar det fram til en middag en mørk og sur novemberdag dufter det sikkert sommer:-)! God helg fra Bergljot.

Eva Linnea sa...

Låter himlans smarrigt! Supergott att ta fram i vinter och minnas sommaren. Fint att det funkade med stevia. Jag försöker också minska på mitt sockerintag och blir lite vilsen när det ska vara socker i "allt". Inspirerad av dig tror jag att jag ska testa en squash-inläggning med stevia. Har just gjort en med socker, så jag kan jämföra.
Kram från EL

Parkvegens Hageglede sa...

Denne ser virkelig god ut... tenker jeg vil like denne med innslag av epler og chili. Takk for oppskriften!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2