Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

onsdag 9 januari 2013

Vildtomat

Nu var det dax för en fröbytestomat igen.

 Vildtomaten. 

Jag har inte varit med om maken till tomat!!! 
Vilken växtkraft!!! 
Vilken skörd!!! 
Denna var en glädje i min trädgård under den dåliga sommar vi hade 2012.
Den klarade sig även rätt bra mot sjukdomar, när många andra strök med och sånt gillar jag. Den smakar rätt ok dessutom...=)


Denna tomat fick sin barndom i mina Bregottaskar som alla de andra, sen fick plantorna varsin kruka och sattes på en sval, ljus plats. 
 Växte på bra hela säsongen. Nästa gång jag planterar dom vilket blir denna sommar skall jag ge denna planta mer rum för den bredde ut sig mycket mer än de andra tomaterna in bland majsen/pumpor och bönor växte den hejvillt. 


Små små söta goda lite tjockskaliga tomater är vad det är!!!


Min bedömning:

Eftersom jag inte har någon bild av hur min bedömning blev så får det bli en bedömning ur minnet. 
Den producerade många små fina tomater trots en kall och regning sommar.
Planterad hos mig på friland i ett varmt stughörn i jordsäck, fick lite extra gräsklipp överst i jordsäcken samt nässelvatten 2 gånger under sommaren. 
Lite hårt skal men väldigt god. 
Den vill jag ha igen men den ska få mera plats nästa år.


Klasarna mognade lite ojämt så man fick plocka från klasen en och en tills även de yttersta hade mognat då kunde man plocka hela klasen.
 Jag tjuvade den inte och det ska jag inte göra nästa sommar heller. 
Den ska jag odla i egen majestät någonstans nästa gång. (Hoppas jag har frön)

Den blev inte så hårt angripen av potatisbladmögel och tomaterna var härdiga och höll sig friska. 
Den fick dessutom klara 2 veckor boende i säck utan bevattning under semestern och klarade det.

Som ni hör så kommer jag definitivt att odla denna igen men den ska få mera plats och kanske bara en planta i en jordsäck.  Senaste sommar var det två tomatplantor / jordsäck. Jordsäcken var halvfull ni vet sånadär som man köper billigt på Bauhaus...


Ser fram emot nästa odlings sommar med denna!!

Lev väl/Gela

6 kommentarer:

Eva Linnea sa...

Kära Ingela! Har du räknat hur många olika tomatsorter du satte förra året? Fick alla sorter ätbata tomater? Du måste ha en speciellt lyckad tomat-tomtshörna!!
/EvaLinnea

Bettina Bäck sa...

Det där låter som en tomat som skulle tåla mig! Heter den alltså vildtomat? Måste genast googla! :-)

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Spännande!
(pilen i pekaren gör det svårt att kommentera)

~ INA ~ Inas☆House sa...

Åh vilken tomat-fantast du är! Så härliga bilder och så kul att läsa. Jag planterar i väldigt liten skala då jag inte har något bra ställe att odla på och de blir de vanligaste tomatsorterna som man kan köpa i handelsträdgård. :)

Ha det bäst!★
Kraam
Ina

Lantloppan sa...

Intressant. Jag har sneglat lite på vildtomat nån gång när jag har beställt fröer. Nu har jag ju växthus och det har varit tur med den regniga sommaren som var och man kan odla lite känsligare sorter. Men det kunde vara kul att prova odla något på friland också nån gång.
/Liv

Bettina Bäck sa...

Du har fått en award av mig <3

http://bettinas-blad.blogspot.se/2013/01/stafettpinnen-gar-vidare.html

Elegant Rose - Diagonal Resize 2