Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 25 oktober 2013

Äggkläckare, Gelas hemmagjorda=)

Vem blir inte betagen av dessa små söta liv. På bild en faverolle kyckling som kläckts fram i min hemmagjorda äggkläckningsmaskin.


Det här behövs:
En stor hink jag använder mig av en hink jag köpt till mitt äppelmustande. 25 l. stor.
Jag hittade min på coop men annars kan man använda sig av en vanlig stor hink.




Du behöver en lampa min är 40 w tror det är en halogen lampa. Lampan måste avge värme. Den är fäst på en pinne(rundstav) som är stucken i borrade hål på var sida av hinken. 
Där leds även sladden till lampan ut. 




Nästa sak du behöver är en tegelsten, jag tvättar av en sådan och lägger den i botten på hinken.
 Nu är det läge att lägga hinken på ett ställe som har rätt konstant temperatur. 
Inte i solsken!
 Men nära till så du kan följa tempen. 




Nu ligger tegelstenen i bottnen på hinken.



Dax att fylla på med vatten i hinken. 
Vattnet ska komma så högt så det nästan täcker stenen.



Nu behöver du en tallrik som du placerar ovanpå tegelstenen.
 Det ska vara lite mellanrum mellan hinkväggen och tallriken så att fuktigheten kan stiga upp. 




Nu skall du lägga dit en filtbit av ylle ovanpå tallriken. 



Jag köpte en filt på second hand för en billig peng när jag inte hade någon egen ylle filt att klippa sönder. 
Filtbiten klippte jag så jag täcker tallriken i ett dubbelt lager på botten.
 Ni ser på bilden. 



För att kunna kläcka äggen måste temperaturen hålla sig på en konstant nivå, därför behöver du ha en givare inne i hinken som visar vilken temperatur det är, den givaren skall ligga ovanpå äggen under lampan så äggen inte blir kokta!!!



Bra är väl om du även har en mätare som mäter luftfuktigheten men det har inte jag i min hink och det går bra ändå.



Nåt som jag absolut inte klarar mig utan är en dimer,
 med den reglerar jag temperaturen i hinken.
 För hos mig varierar temperaturen beroende på om det är natt eller dag mulet eller solsken... 
Jag reglerar även temperaturen i hinken genom att dra ifrån glasskivan jag har ovanpå hinken så det kommer in mera luft. Ibland går jag också och blåser lite in i hinken om jag snabbt vill ha ner en lite för hög temperatur. 



Jag vill ju också se vad som händer i min hink, och jag lovar man springer ofta förbi och kikar in=). 
Så jag täcker min hink med en gammal glasskiva. 



Ställ nu in kläckaren så du ser att du klarar att hålla temperaturen på ca 37-38 grader.
Under mitt första kläck så varierade temperaturen mellan 36 och ända upp till 42 grader i ett kort ögonblick. Men detta var verkligen korta stunder för blåste snabbt ner tempen. Att temperaturen varierade så var att det var sensommar och på dagen blev det rätt varmt även inomhus. 
Då steg temperaturen snabbt i hinken. 
Jag har placerat min hink mitt i huset där jag ofta går förbi den. Inte bredvid något fönster så solen kan lysa på den och på ett ställe som håller så jämn temperatur som möjligt. Man kan isolera hinken genom att tejpa fast tidningar runt den men det har inte jag gjort nu men,
 då är det kanske lättare att hålla tempen. 



Nu är då hinken klar och värmen stabiliserad.
 Nu är det dax att lägga dit äggen. 



Jag lägger i både hönsägg och vaktelägg. 
Vaktlar tar 17 dar att kläcka
 Hönsägg tar 21 dar att kläcka.
 När vaktlarna kläcks så skall hönsäggen sluta vändas så det fungerar bra hos mig.

 
Jag märker mina ägg med M och K för att veta hur jag ska vända dom. Jag vänder mina 2 gånger en på morgonen och en gång på kvällen.
 Jag har hört att man ska märka äggen med blyerts att det annars kan skada kycklingen.


Nu är det bara väntan och vändningen kvar samt att du håller koll på temperaturen. 
Man ska inte vända äggen bokstavligen utan mera vagga dom från sida till sida. Luftbubblan är ju i äggets trubbiga del och den försöker jag hålla uppåt i kläckaren. 
Alltså spetsen ner och trubbiga sidan lite uppåt.  
Vakteläggen ska sluta vändas på dag 15. 
Hönsäggen ska sluta vändas på dag 18.


Dag 17 kan du börja vänta dig att de små vaktlarna ska börja kläckas.
Mina vaktelägg kläcktes under ett dygn och jag tog bort skalen när kycklingen var ute.
 Låt dom komma ut själva!
 Man kan ju lysa äggen också för att se om de är levande kycklingar i dom. 
Men det har inte jag gjort utan jag ser ju sen om de kläcks eller inte.


Jag  lägger över vaktel äggen i en plastskål med hål längs sidorna och i botten. 
För att de små liven skall få det lite bekvämare när de kläcks.
 Det gör jag när jag slutar vända vakteläggen på dag 15.


Så här söta är vaktelkycklingarna sen, nu har de flyttat ut till en annan bur under en värmelampa det får de göra efter några timmar i kläckaren, när de torkat upp. 
De kan vara ända upp till ett dygn i kläckaren innan  man flyttar över dom.
 Kycklingarna behöver ingen mat eller vätska de första timmarna. Sen ger jag mina kycklingar vatten i blomfat som jag har satt glaskulor i för det är viktigt att vaktelkycklingarna inte blir blöta. De skall ha det dragfritt och varmt. Jag har en handduk som underlag i buren den första tiden som är lätt att byta, vaktlarna gillar inte damm. 
Nu slutar jag även att vända hönsäggen, det blir ca dag 18. När vaktlarna kläckts.


Nu är det snart dax för de små hönskycklingarna att kläckas, 
  jag låter temperaturen i kläckaren vara lite högre kring 38,5-39,5 de sista dagarna.
 Jag lägger även in en våt vettexduk över kanten av hinken för att öka på fuktigheten lite.


Vettextrasan sköljer jag av några gånger/dygn och ser till att den är blöt.


Nu är det inte länge innan den första kycklingen tittar ut! 
Sååå spännande!!


Man ser små näbbar som slår hål på äggen, det piper och det är bara såååå spännande.


Kycklingarna låter jag vara kvar i kläckaren några timmar tills de torkar upp, sen får de flytta ut till vaktelkycklingarna och värmelampan. 


Nu serveras de kycklingstart foder och äggula ibland lite fil.



Vaktel kycklingarna växer upp väldigt fort det tar lite längre för kycklingarna att bli stora. 
Hos mig går det väldigt bra att ha dom till en början i samma bur.



De har trivts bra tillsammans. 
När kycklingarna börjar bli stora och ca 6 veckor gamla så flyttar jag ut dom i hönshuset i en separat bur, med värmelampa. Vaktlarna får bo kvar inne en stund ännu, de klarar sig bra utan värmelampan nu. 
De får stanna inne, inte för att de måste utan för att jag vill.


Jag har gjort kycklingarnas första bur av ett gammalt TV skåp som jag byggt om till fågelbur,
 det har fungerat väldigt bra.



Så från ägg till kyckling på ett sätt som fungerat bra här hos mig.
Jag säger inte på nåt sätt att det är det bästa sättet men hos mig fungerar det.


Min första kläckning gick bra 12 faverollehöns och en tupp kyckling.
 6 vaktlar. 
Det var många ägg i kläckaren på bilden jag provade kläcka coops ekologiska ägg men inte ett enda av dom kläcktes,
 men av mina egna ägg blev det nästan 100 % som kläcktes.


Idén fick jag från en sida på nätet jag är med i,
 där en kvinna som heter Merja gjort en liknande hink. 
Jag är så tacksam och glad för all den information jag fick därifrån, 
tyvärr hittar jag inte tillbaka till sidan nu annars skulle jag ger er en länk dit.
/Gela



4 kommentarer:

Mari sa...

Jag bara älskar alla dina påhitt <3, du är sååå kreativ. Även fast jag har en kläckare så blir jag sugen på att prova bygga mig en :).

Laila sa...

Vilken succé! Antar att barnen är överförtjusta! Om vi bodde permanent här skulle vi definitivt ha höns. Kanske skulle jag försöka övertala grannen som bor här året om att anlägga en gemensam hönsgård i tomtgränsen? Om vi slår till vill jag gärna komma på studiebesök hos dig och kolla hur du inrättat hönsgården.
Varifrån får du äggen - från början, menar jag.
Lycka till med de små liven!
Kram

LINDA sa...

Hej!

Vilken supersöt kyckling! Blir alldeles betagen. Och så fiffigt med hemgjord äggkläckare. Ska visa den för grannen som har höns, ankor och gäss.

Kram och solsken
//Linda

Anonym sa...

jag ser att detta inlägg är gammalt,men jag måste bara säga att det är ett bra alternativ istället för dyra butiksköpta makapärer ;)

Jag är själv väldigt sugen på små söta kycklingar. Just nu har jag 5st hönor (ca 1 år gammla allihop) men med tanke på deras ålder och att jag vet att de inte har tålamod att ruva ägg i 3 veckor, så tror jag nog att det är bäst att pröva din fina hemmagjorda äggkläckare istället än att låta hönorna ruva på ett köpt ägg för att sen tröttna efter 2 dagar...

Tack för idén!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2